Ensiapu ja hätätilanteet merellä

Suomen Punaisen Ristin kahden päivän Ensiapu 1® -kurssi sai ajattelemaan mahdollisia hätätilanteita merellä. Olen tuudittautunut harhaluuloihin, että 1) varovaiselle purjehtijalle ei satu mitään ja 2) kaikesta selvitään. Mitään auringonpolttamaa pahempaa ei ole meidän reissuilla sattunut, vaikka olosuhteet ovatkin ajoittain olleet onnettomuuksille otolliset, mutta tästä edespäin aion varautua kaikkiin tilanteisiin ja erityisesti panostaa ennaltaehkäisyyn. Seuraavana muutamia tilanteita ja pohdintaa niiden selvittämisestä.

Mies yli laidan

Yksi pahimmista, mitä merellä voi sattua, on mies yli laidan. Putoaminen sattuu todennäköisemmin huonolla kelillä, jolloin pelastaminenkin on vaikeampaa. Vaahtopäät tekevät vedenvaraan joutuneen näkemisestä hankalaa ja veneen ohjaaminen sekä paikallaan pitäminen aallokossa on haastavaa. Uimatasolta pelastaminen tuntuisi alkuun helpoimmalta, mutta se voi kovassa kelissä olla jopa vaarallista. Vene nousee ja laskee arvaamattomasti suurten aaltojen voimasta ja pelastettava tai pelastaja voivat pahimmassa tapauksessa saada veneenperästä päähänsä. Ainakin seuraavat asiat on muistettava:

  • säätä ja ennustuksia seurataan tarkasti, huonoon keliin ei lähdetä
  • kaikki veneilijät käyttävät merellä purjehdusliivejä tai kovemmalla kelillä pelastusliivejä
  • ainakin kovalla kelillä kannella käytetään lifelinea

Vedenvaraan joutuneen pelastamista pitäisi harjoitella oman veneen ja miehistön kanssa hyvällä säällä. Yksi tapa nostaa eloton henkilö vedestä on käyttää etupurjetta apuna. Kaksi nurkkaa kiinnitetään varvaslistaan ja kolmas uitetaan henkilön alle. Vapaasta nurkasta nostetaan henkilö vinssin avulla kannelle. Tämä vaatinee reunavaijereiden poistamista. Turvavälineet, kuten heittoliina ja pelastusrengas, pidetään tietysti kunnossa ja valmiina aina purjehdittaessa. MOB-tilanteista löytyy neuvoja alan kirjallisuudesta, johon täytyy tutustua tarkemmin talven aikana. Nopeasti netistä etsimällä löytyi seuraavanlaisia pikaohjeita:

Tulipalo pentterissä

Kaasuliekillä kokkaaminen on aina vaarallisempaa, kuin sähköhellalla. Kurotettaessa hellan takana olevia tavaroita, liekki saattaa tarttua paidanhihaan ja aiheuttaa palovammoja. Veneilyvaatteet ovat usein myös helposti syttyviä keinokuituja. Kleopatrassa vaahtosammutin sijaitsee aivan pentterin tuntumassa, portaiden alla helposti saatavissa. Ensisammutukseen käy myös paineistettu hanavesi. Ensiapulaukussa pidetään desinfiointiainetta ja haavataitoksia palovammojen hoitoon. Kynttilöihin pätee sama sääntö kuin kotonakin: niitä ei ikinä jätetä yksin.

Kaasuvuodot ja häkämyrkytys

Kleopatrassa kaasupullot sijaitsevat takakannen lukitussa ulkotilassa, mutta kaasuvuodot ovat mahdollisia letkujen, liitosten tai laitteiden hajotessa sisällä. Olemme asentaneet vuotojen varalta kaasuhälyttimen pilssiin. Häkää voi muodostua lämmityslaitteista ja niiden varalta palohälyttimessämme on myös häkävaroitin. Se osoittautui hyödylliseksi jo syksyllä, kun se hälytti meidät hereille yöllä tuulettamaan valopetrolikaminan katkuja.

Nyrjähdykset, venähdykset ja haavat

Märällä kannella kompuroinnin seurauksena voi olla nyrjähdys tai venähdys. Näitä varten pidämme ensiapulaukussa puristelemalla aktivoituvia kylmäpakkauksia ja joustositeitä. Haavanhoitoa varten sieltä löytyy haavataitoksia, haavateippiä sekä desinfiointiainetta.

Apua merellä voi hälyttää kännykällä Euroopan unionin yleisestä hätänumerosta 112 tai VHF-radiolla kanavaa 16 käyttäen. Suomessa toimii myös Meripelastusnumero 0204 1000.

Advertisements
Kategoria(t): Koulutus, Turvallisuus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Ensiapu ja hätätilanteet merellä

  1. Sampo sanoo:

    Kelopatra. Näin menee usin itsellänikin.

    Ensiapulaukkuun pitää muistaa hankkia silikoniverkkoa niitä palohaavoja varten.

    Häkävaroitin toimi, kuten mainitsit, mutta poltin ei ollut sprii käyttöinen vaan petrolilla
    toimiva.

    –Sampo

    • merimursu sanoo:

      Jep. Korjasin tuon lyöntivihreen.
      Taidan korjata myös tuon petrolin…

      Niin ja semmoinen, että taitaa kaasuhälytin sinne pilsiin olla vielä asentamatta.
      Tarttis varmaa tehrä jottai.

      –Merimursu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s