17.6. Den Haag – IJmuiden – Zaandam

Sampo, Petri, Niina, Laura, Josefina, Juha ja Ilona

Scheveningen, Den Haag N52°05,8 E004°16,0
Zaandam N52°26.2 E004°49.5
41 mpk, 7 h

Olimme sopineet aamuksi treffit veneelle Juhan ja Ilonan kanssa ja irrotimme laiturista yhdentoista maissa. Sääennustus oli luvannut navakkaa takatuulta, joka tyyntyisi illaksi. Alkumatkan menimme koneella vastatuuleen, mutta rannikolta päästyämme käänsimme pohjoiseen ja nostimme purjeet kakkosreivissä. Kovaa tuulta saimmekin, mutta isoimman ongelman muodostivat suuret aallot, jotka keinuttivat venettä. Ihan koko miehistö ei välttynyt merisauraudelta.

Vauhti oli 7,5 – 11 solmua, joten matka sujui joutuisasti. Näimme myös hylkeen, joka nousi vanaveteen hetkeksi katselemaan menoamme. Saavuimme purjeilla IJmuidenin [äimäydenin] aallonmurtajien sisään ja lahdella aloimme laskea purjeita. Genoa ei meinannut rullautua millään ja menin katsomaan tilannetta. Rulla oli hypännyt pois paikoiltaan eikä köysi enää mahtunut kelautumaan auki. Sampon kanssa otimme sitten genoan alas fallin avulla, joka kovassa tuulessa oli melko haastavaa. Samalla Sampo huomasi n. 30 cm repeämän purjeessa. Ison alasotto sujui mallikkaammin ja jatkoimme moottorilla sisävesille.

Pääsimme pikkusulkuun samantien ja kylkikiinnitys sulkuun sujui paljon paremmin kuin aikaisempina päivinä. Myös sieltä lähtö onnistui Petrin ohjaamana hyvin. Matka jatkui kanavaa pitkin kohti Amsterdamia väistellen isoja risteilyaluksia ja pienempää kauppamerenkulun alusta, joka tööttäili ja huitoi meille molempiin suuntiin ohittaessaan meidät. Emme saaneet selvää mitä teimme hänen mielestään väärin kanavassa.

Suuntasimme kohti Watersport Dekker -venetarvikeliikettä ja löysimmekin sen lähellä olevan marinan Zaandamissa. Marinan edustalla jäimme ilmeisesti mutaan kiinni, vaikka kaiku näyttikin yli puolta metriä. Saimme itsemme kuitenkin pian irti ja pääsimme satamakapteenin avustuksella tarpeeksi syvään laituriin. Rantautuminen sujui mallikkaasti.

Juha soitteli hieman ympäriinsä ja löysikin meille purjemaakarin, joka lupasi ajaa marinaan katsomaan hajonneita purjeita. Ompelija saapui kahdeksan maissa ja otti genoan ja spinnun kyytiinsä. Hinta-arviokin oli todella kohtuullinen ja saisimme korjatun genoan maanantai-iltana ja spinnun tiistaina takaisin. Ei voisi palvelu tästä enää parantua, kun maakari hakee ja tuo purjeet ja korjaakin ne lähes päivässä. Nyt pari päivää menee siis Zaandamia kierrellen ja retki Amsterdamiinkin on tekeillä.

Juha ja Ilona lähtivät bussilla matkalle kotia kohti. Itse otimme pikasuihkut ja suuntasimme syömään. Ruuan jälkeen kävelimme hetken Zaandamin kaupungilla ja näimme muun muassa erikoisen kaupungintalon ja lähikorttelin, joka oli kuin suoraan Liisa Ihmemaa -sadusta. Illalla sää oli poutainen ja tyyni, ja nautimme terassilla vielä jälkiruuat portviinien kera, jotka Sampo tarjosi Portugalin otteluvoiton kunniaksi.

Advertisements
Kategoria(t): Purjehdus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: 17.6. Den Haag – IJmuiden – Zaandam

  1. Genaakkerialakoululainen sanoo:

    Hienoa, että matka edistyy. Ja hakumatkalla se vene todella testataan, voin kokemuksesta kertoa. Hakumatkallamme matkallamme meillä oli vastaavia painimatseja genoan kanssa ja muuta mahdollisuutta ei ollut kuin ottaa purje alas ja sulloa märkä purje luukun kautta keulakajuuttaan rattimiehen yrittäessä pitää keulaa tuulessa ja todella suolaisen meriveden räiskyessä – kone onneksi toimi. Tämä kaikki keskellä Pohjanmerta Borkumista 40 mailia luoteeseen. Siitä sitten Borkumiin haavoja nuolemaan, meillä genuan rulla oli saanut siipeensä, mutta onnistuimme korjaamaan sen ja varmuuden vuoksi vaihdoimme Borkumissa myrskyfokan eteen.
    Onko teillä ajatuksia matkan jatkosta? Suosittelisin oikomaan Marker- ja Ijsselimeerin läpi sen sijaan, että jatkaisitte Zaandamista takaisin Pohjanmerelle. Voitte mennä joko Markerin ja Ijsselin läpi Den Oeverin kautta Pohjanmerelle tai sitten Markerin poikki Lemmeriin ja sieltä Prinses Margrietkanaalia pitkin Groningeniin, josta löytyy kanavayhteys Delfzijliin. Tästä jälkimmäisestä mulla ei ole tarkempaa tietoa, mutta paikallisilta sitä varmaan pyydettäessä saa. Suosittelen myös pysähtymistä Borkumissa, mutta alavedellä kannattaa olla tarkkana sisäänajossa. Kalasataman yhteydessä oleva venesatama hippireliikkikapteeneineen on kokemisen arvoinen, puhumattakaan entisestä Naton kasarmista, joka toimii huoltorakennuksena.
    Reipasta seikkailumieltä toivottaen,
    Genaakkerialakoululainen

    • merimarsu sanoo:

      Kiitos viestistäsi! Meitä kiinnostaa erityisesti nähdä Friisien saaristoa, joten siksi emme oikaisseet kuten mainitsit. Lomaa on vielä runsaasti jäljellä, joten otamme siitä kaiken irti ennen paluuta tutummille vesille Itämerellä. Myös Borkum on listalla 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s