Petri, Sampo ja Niina
Thyborön 56.42.353′ 008.13.319′
Nyköping Mors 56.47.554′ 008.51.987′
46,4 mpk, 9 h 30 min
Heräsimme vähän ennen yhdeksää. Suihkun jälkeen aamiainen, viimeiset ostokset ja vihdoin matkaan päästiin yhdeltätoista. Sääennuste oli luvannut lounaanpuolesta, heikkoa tuulta, ja oletimme saavamme myötäisen matkan. Jostain syystä olimmekin lukeneet ennustuksen väärin ja tuuli oli lähes idästä. Alkumatkan rännin pääsimme sivutuulella, mutta se muuttui koko ajan vastaisemmaksi.
Petri yritti nostaa mahdollisimman paljon ylätuuleen ja reittimme hipoi punaisia pulloharjoilta näyttäviä viittoja. Olimme reitillä kun vauhti yhtäkkiä pysähtyi ja olimme selvästi pohjassa kiinni. Teimme aikaisemmasta pohjakosketuksesta oppineena välittömät toimenpiteet: purjeet irti, sijainti ylös ja tilannekatsaus. Käänsimme nokkaa etupurjeella väylän suuntaan, mutta kallistus ei riittänyt ja jouduimme ottamaan moottorin käyttöön. Sillä vene vihdoin liikahti ja irtosi. Kapeassa rännissä näimme myös matalikolla suuren lauman hylkeitä köllöttelemässä. Valitettavasti ne olivat kuitenkin sen verran kaukana, että kuvat ovat isosta zoomista johtuen aika epätarkkoja. Kun katsoin niitä kiikareilla, yksi näytti ihan selvästi huiskuttavan minulle.
Tiukka ränni ajettiin koneella, mutta sen loputtua vastatuulessa Sampo kipparina käski kryssimään. Otimme purjeet vetämään ja Petri taas ruorissa oikaisi turvalliseksi katsotun viitan. Ei mennyt kuin hetki kun olimme taas pohjassa. Tälläkin kertaa pääsimme koneella pois ja päätimme koneistaa hiukan kauemmaksi matalalta. Totesimme, että tanskalaiset merikortit eivät ole kovin luotettavia syvyysmittausten suhteen.
Pääsimme parilla halssilla sivutuuliosuuteen ja matka jatkui. Pari mailia ennen Oddesundin siltaa havahduimme ihmettelemään, miten ja koska silta avautuu. Katsoimme satamakirjasta lisätietoa ja opimme, että se avataan puolen tunnin välein. Totesimme, että saattaisimme ehtiä seuraavaan avaukseen koneella. Pistimme hanan täysille ja yritimme ehtiä sinne samalla vhf:llä siltaa kutsuen. Näimme kun silta avautui ja sieltä tuli vastaan purjevene. Itse emme kuitenkaan ehtineet sillalle ennen kuin se sulkeutui taas. Vihdoin siltavahdit myös vastasivat radiolla ja ilmoittivat seuraavan avauksen olevan puolen tunnin päästä. Otimme lounastauon kelluen lähistöllä.
Sillan jälkeen suunnistimme luonnonsatamaan, jonka Sampo oli huomannut kartoista. Näin perävanassamme taas yhden hylkeen pään kurkkaavan vedestä, mutta se jättäytyi kauemmaksi. Luonnonsatamassa näytti sattumalta olevan myös kaksi poijua, ja vaikka syvyysmerkinnät eivät vaikuttaneet kovin luotettavilta, päätimme silti kokeilla. Pääsimme hyvin lahdelle, mutta siellä oli jo kaksi venettä poijuissa kiinni. Emme viitsineet mennä pelkkään ankkuriin, varsinkaan kun emme olisi päässeet maihin, joten käytimme hiljaista ja tyyntä lahtea autopilotin kalibrointiin ja lähdimme jatkamaan matkaa.
Pian alkoi satamaan, mutta Nyköping Morsiin ei ollut pitkä matka ja rantauduimme puoli yhdeksältä laituriin. Sää jatkui harmaana, mutta sisätiloissa oli lämmintä ja hellalla kypsyi lihapata.
Hylkeitä!!! 😀