28.7. Beijerholm – Bärösund – Beijerholm

Petri, Niina, Heikki
Aamu valkeni varhain, mutta ei meille. Meillä nukuttiin kymmeneen. Aamiaisen jälkeen ruvettiin miettimään ratkaisua edellisen illan ongelmaan. Oltiin edellisenä iltana juotu makea pullovesi käytännössä loppuun. Tankeissakin vettä oli hieman nihkeästi ja sitä ei myöskään haluta juoda. Tilanne oli se, että joko mennään suoraan Suomenojalle tai sitten käydään Barösundin kaupalla hakemassa vettä. Lisäksi todettiin, että Dieseliäkin olisi hyvä saada.

Elenalla oltiin viime vuonna purjehdittu Markun meille kertomaa oikoreittiä kaupalle. Jännää oli. Kapeaa roiloa vedettiin ja suuren osan aikaa kaiku näytti nollaa. Tämä siis Elenalla, jossa kaiku toimi melko luotettavasti ja syväys oli 1,5. Kaiku oli kalibroitu siten, että se näytti nollaa sinä vaiheessa, kun vettä oli kölin alla alle 10 cm. Tuolle reitille ei ollut Kleopatralla mitään asiaa, mutta Stigulla oli takataskussa toinen reitti, joka ei ollut aivan niin hurja. Suurimmaksi osaksi vettä oli reitin varrella rapiat 3 metriä, mutta usein jopa kymmenenkin.

Stigu tuli veneeseen neuvomaan, kun plottasin reitin Simradiin ja niiden ohjeiden avulla lähdettiin sitten kokeilemaan kaupalle. Juuri ennen lähtöä huomattiin, että köli ilmeisesti kosketti kevyesti pohjaan, joten ehkä tullessa kannattaa ottaa kuitenkin vene kiinni saunalaituriin, jos se olisi aavistuksen verran syvempi.

Miehistö olisi toivonut purjehtimista, mutta olin sitä mieltä, että kun mennään täysin viitoittamatonta vesialuetta, niin on turvallisinta mennä koneella. Koneella pystyy kuitenkin reagoimaan ihan toisella tavoin kuin purjeilla. Pahintahan purjeilla kivelleajossa on se, että purje pitää veneen vinossa. Kun kolahdetaan kiveen, niin ollaan pahimmillaan jo huomattavan matalalla ja sieltä on sitten vaikea päästä pois, kuten kävi Friisien hiekkasärkillä. Sielähän meidän riemuna oli vielä vesi, joka oli laskeva eli aika oli koko ajan meitä vastaan. Suomessa ei tämmöisiä vuorovesiä ole, mutta toisaalta meillä kun tärähdetään karille, niin usien se on kiveä, eikä hiekkaa tai mutaa kuten esimerkiksi Hollannissa tai Tanskassa.

Nyt on kyllä pakkoa mainita, että kun noiden kapeiden salmien läpi ajettiin saarten välistä, niin kyllä tämä Suomen saaristo on kaunis! Ulkomailla Saksassa, Tanskassa, Belgiassa ja Virossa on kiva käydä niiden paikallisten satamien vuoksi ja onhan se aina mukava tutustua vieraaseen kulttuuriin. Vähän vertailla, mikä on eri tavalla täällä kuin siellä. Eihän matkustelussa sinänsä mitään vikaa ole, mutta jos ihan maisemia katselee, niin on tämä Suomen saaristo kuitenkin aivan toisella tasolla, kuin muut tällä matkalla näkemäni paikat. Ei ole muilla mailla tämmöistä aarretta.

Barösundiin saavuttiin ja ensimmäisenä bongattiin St1-bensa-asema. Rantautuminen onnistui hyvin ja henkilökunta oli ystävällistä, mutta vettä ei ollut tarjolla eli pakko oli mennä vastapäiseen kauppalaituriin. Ilahduttavaa oli todeta, että naftan kulutus oli hieman laskenut edellisistä lukemista. Laskelmien jälkeen kulutukseksi saatiin 2,5 litraa/tunti, joka on kuitenkin oleellisesti parempi kuin aikaisemmat 3,5-4,0 litraa/tunti. Kauppalaiturissakaan vettä ei tullut laaiturille asti, mutta onneksi siellä kuitenkin myytiin vettä 9 litran kertakäyttökanistreissa (ja myytiin siellä myös jäätelöäkin).

Takaisin tullessa sitten otettiin se lyhyt matka, joka oli reittiä, purjeilla. Vähän fukattiin, kun oli myötätuuli ja matka oli hyvin lyhyt, niin ei jaksettu nostaa lainkaan isoa, vaan vedettiin pelkällä fokalla. Vastaan kryssi parikin pienempää venettä, joista toinen oli kuvan arvoinen upeassa kunnossa oleva mahonkinen kaunotar.

Neljän maissa saavutiin satamaan ja Pepsakin tuli moikkaamaan. Pyysin tietenkin veneeseen ja arvokkaita neuvoja tuli roppakaupalla, mutta liekö vieraskoreutta, vaan veneen ansiota, mutta kokonaisarvosanaksi jäi hyvin positiivinen kuva. Erityistä kiitosta sai masto. ”Hyvä keppi ja noi rodit on aivan ehdottomat.” Pilssihän se oli suurin ongelmakohta, mutta arvio siitäkin oli parampi kuin itse olin arvellut.

Seiskalta tultiin sitten veneeseen asiakirjasalkun kera – katsastaja oli saapunut alukseen. Katsastuksen kriteeristönä päätettiin pitää 2-luokkaa. Suurin kompastuskivi ykköseen oli pelastuslautta. Siitä oli ollut melkolailla harmia matkan aikana. Aivan liian usein joko skuutti (jonka toinen pää menee puomin sisältä mastonjalankautta vinsseille) tai kikin talja sotkeutuu lauttaan. Lisäksi sen huolto maksaa aikaa ja rahaa ja näillä vesillä se taitaa olla aika turha kapine. Ehkä se nyt voi väistyä veneen varustuksesta.

Ainakin kahdesti se on aiheuttanut vaaratilanteen, kun kovassa kelissä on köysiä siihen kieputtunut. Mönty-Roomassaari-legillä kovassa tuulessa kiki meinasi repiä koko lautan telineineen irti kannesta ja heittää mereen. Teline vääntyi ja yksi kiinnitysruuvi repeytyi irti, kun toimittiin nopeasti. Peruttiin käännös vähän puolenvälin jälkeen ja köysi irroitettiin telineestä. Onneksi käännöksen pystyi ottamaan takaisin. Ehkä palataan tähän pelastuslautaan, jos sille löydetään parempi paikka tai koetaan se enempi tarpeelliseksi.

Katsastus meni yllättävän jouhevasti. Saatiin huomautus pelastusrenkaan ajoankkurista, jota en tiennyt, että pitää olla. Lisäksi renkaasta puuttuivat heijastusnauhat. Muutamia muitakin puutteita oli, mutta jokatapauksessa selvittiin huomautuksella ja korjauskehoituksella. Tarra tuli kylkeen puutteista huolimatta. Vaikka selvästi oli koko ajan sellainen olo, että ei tässä lepsuilla – ja niin se pitää olakin. Itse pidän tuota veneen katsastusta erittäin tärkeänä asiana. Tuossa keväällä, kun paneuduin aiheeseen hieman syvällisemmin, minua yllätti tieto, että järjestelmä ei olekaan suomalainen erikoisuus, vaan vastaavia järjestelmiä vakuutusmaksualennuksineen on monissa muissakin maissa.

Mainokset
Kategoria(t): Purjehdus, Turvallisuus Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s