Hiiop!

Jo muutama viikko sitten sovimme Kleopatran noston tämän viikon tiistaille. Nostosta on nyt vähän aikaa nähty painajaisia ja jännitetty, miten masto saadaan irti ja vene kuiville ja turvallisesti uuden pukin päälle.

Saimme houkuteltua mukavan porukan auttamaan ja nostajallekin oli ilmoitettu, että varaa ekstra-aikaa meidän nostoon, koska ei ollut tarkkaa tietoa siitä, miten kaikki tulisi menemään.

Valmistelimme köydet mastoon kiinni, takastaagi otettiin irti ja vene ajettiin nostopaikalle. Puomi nostettiin maihin ja vantit löysättiin valmiiksi. Ongelmaksi havaittiin etustaagin rullan irrotus, mutta sitä ei uskallettu paljoa irrotella ennen kuin nostoauto saapuisi paikalle.

Kello 18 alkoi sitten tapahtua. Auto kurvasi paikalle ja nostomies hinasi itsensä mastoon. Katselimme kauhulla kun hän kiinnitti liinan sisempien vanttien ja maston väliin ja kummastelimme miten hän pääsisi alas (oli nimittäin mennyt sinne nostovarren avulla). Kun alastulon aika tuli, olin liian kauhuissani ottaakseni yhtään valokuvaa. Mies otti kiinni vantista ja mastoa pitkin juoksevista köysistä ja liukui alas vankalla ammattitaidolla. Onneksi köydet oli kunnolla kiinnitetty eivätkä ne päässeet juoksemaan…

Kun masto oli turvallisesti hallussa ja veto otettu etustaagilta pois, alkoi sen irrottaminen. Facnorin rullalaite oli asennettu kannen alle ja kannessa oli vain pieni reikä profiilille. Sitkeän puurtamisen jälkeen rullakoneisto saatiin löysälle ja vaijeri irti veneestä, mutta itse rulla ei mitenkään mahtunut reiästä ulos. Olihan siihen nyt oltava keino saada vaijeri ulos rullasta! Aikaa oli kulunut jo kolme varttia ja nostomies alkoi puhua meitä laittamaan vantit takaisin kiinni ja sopimaan uuden nostin ensi viikolle. Petri ei kuitenkaan suostunut luovuttamaan, vaan päätti akkuporakoneen ja vasaran kanssa ratkaista tilanteen, etustaagi oli saatava irti!

Seitsemän maissa Petri oli saanut rikottua kansipalaan sen verran ison reiän, että rulla saatiin siitä mahtumaan läpi ja itse veneen nosto saatiin alkuun. Masto nostettiin uutuuttaan hohtaville pukeille, jotka olimme nikkaroineet edellisenä iltana valmiiksi, ja rullattiin samantien mastovajan eteen. Venekin nousi sillä aikaa mallikkaasti ylös ja kuljetettiin pukille.

Pukin säätämisessä ensimmäistä kertaa meni vielä reilu vartti, mutta se saatiin hyvin tukemaan venettä ja kaikki huokaisivat helpotuksessa. Nostomieskin pääsi hieman ennen puoli kahdeksaa jatkamaan muihin sovittuihin nostoihin. Iso kiitos hänelle kärsivällisyydestä!

Illan hämärtyessä kävimme vielä katsomassa rullan ja miten se olisi pitänyt ottaa irti. Olimme aika hämmästyneitä kun huomasimme, että käyttämämme tapa oli kuin olikin se ainut keino saada se tällä kertaa irti. Vaijeri on ilmeisesti asennettu toisessa järjestyksessä pujottamalla se ensin alakautta rullaan ja sitten viemällä ylös mastoon. Ensi kesäksi tähän järjestetään kyllä järjellisempi ratkaisu.

Mainokset
Kategoria(t): Ajankohtaista, Korjaus, Vauriot. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s